مرکز تخصصی معلولین، کانون پرورش خلاقیت های معلولین

منشور سلامت مهر (2)

در آغاز کلام به معلولین کوشا، پرتوان و باهوش تبریک می گوئیم که هیچ گاه در زندگی آنها چیزی به نام مانع و سد وجود ندارد. زیرا معلولیت هیچ گاه برای هیچ انسان آگاه، کوشا و باهوشی، مانع محسوب نمی شود.

موسسه آموزشهای منشور سلامت مهر با همکاری مرکز تخصصی توانبخشی ذهنی و مهارت های فردی برای معلولین جسمی حرکتی، توانسته اند گام های بزرگی را برای استعدادیابی و شناخت هرچه بهتر توانایی های فردی هر معلول فراهم آورند. از این رو بر آنیم تا این مشارکت را برای گسترش توانایی های معلولین جسمی و حرکتی از آغاز کودکی تا دوران بزرگسالی در حوزه های مختلف، تحصیلی، شغلی و ورزشی به اجرا گذاریم.

حال برای اینکه خیلی خوب و کامل با اهداف و برنامه های این موسسه آشنا شوید، تقاضا داریم پس از تعاریف معلولیت تا پایان مطلب و پایان صفحه همراه ما باشید و از خدمات ما در حوزه توانبخشی معلولین بهره کافی را ببرید.

Large group of people representing a diverse range of Disabilities in society

آشنایی با معلولیت

سازمان بهداشت جهانی (WHO)، ضمن تعریف معلولیت؛ بین معلولیت، اختلال و عقب ماندگی تمایز قائل شده است.
معلولیت چیست؟
هر نوع کمبود یا فقدان توانایی ناشی از اختلال که فعالیت فرد را برای انجام امری به روش افراد عادی، محدود کند یا دامنه فعالیت وی را از حالت طبیعی خارج نماید، معلولیت نامیده می‌شود.
اختلال چیست؟
هر نوع ناهنجاری یا کمبود در ساختار یا کارکرد روانی، فیزیولوژیکی یا کالبدی را اختلال نامند.
عقب ماندگی چیست؟
هر نوع اشکالی که در نتیجه اختلال یا معلولیت برای فرد ایجاد شود و ایفای نقش عادی او را با توجه به سن و جنس و عوامل اجتماعی و فرهنگی وی محدود کند یا از آن جلوگیری نماید، عقب ماندگی می‌نامند. معلولیت‌ها بر حسب امکانات بازتوانی و ترمیمی و نتایج اجتماعی – اقتصادی آن‌ها به طور کلی در چهار گروه عمده به شرح زیر طبقه بندی می‌شوند که هر کدام از این گروه‌ها شامل معلولیت‌های متعدد ومتنوع دیگری است.

تعریف واژه ها

– اختلال (impairment)
مرتبط است با غیر عادی بودن ساختار و نمود ظاهری و کارکرد ارگانیسم و سیستم بدن، که می تواند به دلایل زیادی ایجاد گردد. اصولاً اختلالات، نمایانگر آشفتگیهای موجود در سطح ارگانیک است.

– ناتوانی (disability)
منعکس کننده پیامدهای اختلال در عملکرد و فعالیت فرد است. به عبارت دیگر، ناتوانی زاییده شرایط خاص جسمی و روانی است که بر فرد عارض شده، و غالباً با رفع کسالت و بیماری، ناتوانی نیز برطرف می شود. یعنی ناتوانی امری موقتی است، طی آن شخص مشکل خود را به نحو درستی درک کرده، بیشترین سعی خود را در جهت مقابله با آن انجام می دهد.

– معلولیت (Handicappy)
معلولیت به مجموعه ای از اختلالات جسمی یا روانی گفته می شود، که فرد را از ادامه زندگی عادی و مستقل خود، به صورت شخصی یا اجتماعی باز می دارد.
به عبارت دیگر، معلولیت مرتبط است با محرومیتهایی که فرد به عنوان نتیجه اختلالات و ناتواناییها تجربه می کند. در واقع ممکن است فردی از یک اختلال رنج برده، یا حتی ناتوان نیز باشد، بدون اینکه دچار معلولیت گردد. همچنین معلولیت تابعی از ارتباطی بین اشخاص ناتوان و محیط شان است. و هنگامی به وقوع می پیوندد که این افراد با موانع فرهنگی، جسمانی و یا اجتماعی مواجه شوند، که مانع برخورداری آنها از سیستم های مختلف جامعه که برای سایر شهروندان قابل دستیابی است شود. بنابراین معلولیت عبارت است از فقدان یا کاهش فرصتها، برای سهیم شدن در زندگی اجتماعی در سطحی برابر با دیگران.

معلول (Handicap)
معلول کسی است که بخشی از تواناییهای فیزیکی، جسمی، اجتماعی، حرفه ای، ذهنی و روانی خود را از دست داده، یا اصلاً به دست نیاورده است که باید سعی شود تواناییهای او تا حد ممکن افزایش یابد.

انواع معلولین
1) معلولین جسمی: مانند دارندگان نقص عضو، انواع فلجها، ناهنجاریهای اسکلتی، اختلالات بیولوژیکی (بیماران قلبی – کلیوی – ریوی …) نابینایان، ناشنوایان و سالمندان.
2) معلولین ذهنی: شامل عقب ماندگی ذهنی است.
3) معلولین روانی: تمام مبتلایان به بیماریهای مزمن روانی که در زندگی فردی و اجتماعی فرد تأثیر گذاشته، به نحوی او را علیل می سازد.
4) معلولین اجتماعی: از قبیل معتادان، کودکان بزهکار و ولگرد (بی سرپرستان)، محکومین زندانها، متکدیان و روسپیان (زنان ویژه)

معلولیتهای جسمی
بسیاری از معلولیتهای جسمی در نتیجه انواعی از بیماریهای ارتوپدی، نورولوژیکی و داخلی است، که در زیر نام برده شده، در مورد برخی که اهمیت و شیوع بیشتری دارند مختصری توضیح داده می شود.
بیمارهای ارتوپدی:
1) انواع شکستگیها و در رفتگیها
2) ضایعات بافت نرم (ضایعات تاندونها – بورس ها، کپسول مفصلی، لیگامانها، منیسک و عضلات)
3) بیماریهای استخوان و مفاصل
4) انواع قطع عضوها در هر دو اندام فوقانی و تحتانی
5) انواع تعویض مفصل به صورت کامل یا جزئی
6) ضایعات ورزشی
7) ناهنجاریهای عضلانی – اسکلتی مانند کوتاهی دست و پا، کجی دست و پا، انحناهای غیرطبیعی ستون فقرات و گردن و دیگر ناهنجاریهای استخوانی، اعم از مادرزدانی و اکتسابی
8) بیماریهای عصبی – عضلانی (برخی از این بیماریها با بیماریهای مغز و اعصاب مشترکند)
مانند فلج اطفال، فلج اندامها در نتیجه آسیب نخاع، آسیبهای ناشی از فشار روی ریشه اعصاب، انواع ضایعات اعصاب محیطی، ضایعات شبکه های عصبی، فلجهای زایمانی، نوروپاتیهای محیطی، دیستروفیهای عضلانی و …

علل معلولیت‌ها
به طور اختصار علل عمده معلولیت‌ها به شرح زیر است:
۱- علل مادرزادی: مانند نقص عضو و بیماری‌های ارثی و مادرزادی.
۲- علل عارضی
الفعلل تروماتیسمی، مانند تصادف وسایط نقلیه، حوادث ناشی از کار، بلایا و اتفاقات، آلودگی محیط طبیعی، مصرف خودسرانه دارو، مصرف بیش از حد مشروبات الکلی، جنگ و پیامد‌های ناشی از آن، فقر و فقدان بهداشت.
ب: بیماری، مانند تمام بیماری‌هایی که سیر طولانی و مزمن آن‌ها بالاخره منجر به معلولیت می‌گردد.

پیشگیری

امروزه کاملا مسلم است که پیشگیری از اختلال، با این هدف که اختلال نباید افراد سالم را معلول و معلول را معلول‌تر سازد، مآلاً برای جامعه بسیار کم هزینه‌تر از مراقبت‌های بعدی افراد دارای معلولیت است.
سازمان جهانی بهداشت، پیشگیری را در سه سطح مختلف تعریف می‌کند:
مرحله اول پیشگیری، شامل تمام اقداماتی است که برای کاهش وقوع اختلال به عمل می‌آید.
مرحله دوم پیشگیری، به کلیه اقداماتی اطلاق می‌شود که از تبدیل اختلال به معلولیت جلوگیری می‌کند.
مرحله سوم پیشگیری، تمام اقداماتی را شامل می‌شود که تبدیل معلولیت به عقب ماندگی را کاهش می‌دهد.
علی رغم تمام اقدامات برای پیشگیری متاسفانه افراد دارای معلولیت گروه قابل ملاحظه و فزاینده‌ای را در دنیای امروز تشکیل می‌دهند. در غالب کشور‌های جهان از هر ده نفر لااقل یک نفر از نظر جسمی ذهنی یا اختلالات حسی معلول است و حداقل بیست و پنج درصد از آحاد جمعیت هر کشور به نحوی تحت تاثیر معلولیت قرار دارند. متاسفانه معلولان گروه همگنی را تشکیل نمی‌دهند، برای نمونه افرادی که نقص در بینایی، شنوایی، اختلال در تکلم یا یادگیری و یا محدودیت در تحرک دارند و نیز معلولان به اصطلاح دارویی با موانع و مشکلات و مسائل مختلفی رو به رو هستند که باید به روش‌های متفاوت و با امکاناتی مجزا بر معلولیت خود غلبه کنند.
با مطالعه زندگی نامه نوابغ و مشاهیر معلول متوجه خواهیم شد که چطور هر یکی از آنان با توجه به امکانات محدود زمانه خود با تلاش، کوشش و پشتکار توانسته‌اند به موفقیت‌های چشمگیری دست یابند و با اراده بر تمام مصائب پیروز شوند. از دیگر بعد نه تنها وجود آن‌ها تحمیلی بر جامعه نبوده بلکه منشاء خدمات ارزنده‌ای نیز بوده و هستند.
علل اختلال و ویژگی‌ها و پیامد‌های معلولیت در سراسر جهان با هم فرق دارد، این اختلاف ناشی از شرایط اجتماعی – اقتصادی و تمهیدات مختلفی است که هر جامعه برای رفاه افراد خود به کار می‌برد. برآورد میزان معلولیت در مناطق در حال توسعه حاکی است که در آغاز تولد از هر ده کودک حداقل یک نفر، یا دچار اختلال جسمانی یا حسی و روانی است و یا به آن مبتلا می‌شود.
بر اساس تعریف معلولیت و شرایط این میزان ممکن است به پانزده تا بیست درصد برسد. پس توجه خاص به امر معلولان با این اندیشه که آنان از حقوق مشابه با افراد سالم برخوردارند و به اقدامات موثر و خدمات تخصصی نیازمندند، اهمیت مسئله را بیشتر روشن می‌کند و وظایف مسئولان ذی ربط و آحاد جامعه را نسبت به ایجاد این خدمات بیشتر و سنگین‌تر می‌نماید.
با علم بر اینکه نیاز‌های هر یک از افراد جامعه از اهمیتی یکسان برخوردار است و همین نیاز هاست که اساس برنامه ریزی جوامع را تشکیل می‌دهد، باید منابع به گونه‌ای به کار گرفته شود که فرصت بهره وری یکسانی را برای تمام افراد جامعه تضمین نماید.
سیاست گذاری برای معلولان باید طوری باشد که دسترسی آنان را به خدمات جمعی تامین کند، چون افراد دارای معلولیت از حقوق یکسانی برخوردارند پس تعهدات مشابهی نیز دارند. شرکت در سازندگی جامعه وظیفه آنهاست. جوامع نیز باید سطح توقع را تا جایی که مربوط به معلولان است بالا ببرند و در انجام این امر تمام منابع و مساعی خود را بسیج نمایند. این بدان معنی است که معلولان جوان، علاوه بر سایر موارد، از فرصت‌های شغلی و ارتقاء در مشاغل بهره‌مند شوند، نه آنکه با مستمری زودرس و اعانه عمومی به زندگی خود ادامه دهند.
انتظار این است که معلولان نقش خود را به طور کامل اجرا و به تعهدات خود مانند سایر افراد جامعه، عمل کنند.
تلقی از افراد معلول به گرایش‌های اجتماعی بستگی دارد و بر اساس عوامل مختلفی است که ممکن است بزرگترین مانع در سر راه مشارکت اجتماعی و تساوی حقوق آنان باشد. افراد غالبا معلولیت را می‌بینند، نه خود معلول را، آنچه ضروری است دیدن توانایی افراد دارای معلولیت است نه معلولیت آنان و مطالب این کتاب خود گواهی مستند بر این حقیقت است.
گفته شد که طبق برآود سازمان بهداشت جهانی حدودا ده درصد جمعیت جهان را افراد دارای معلولیت تشکیل می‌دهند و این گروه را اگر با جمعیت سالمندان که معلولان با مسائل و محدودیت‌هایی مشابه معلولان مواجه‌اند، جمع کنیم، نزدیک به بیست درصد جمعیت جهان را در بر می‌گیرند.
در ایران اگر جمعیت جانبازان جنگ ایران و عراق (۱۳۵۹- ۱۳۶۷ ش) را هم به دو گروه معلولان و سالمندان بیفزاییم، درصدی بیش از این خواهد شد با این آمار‌ها متوجه می‌شویم که گروه مورد نظر ما تا چه حد مهم و تاثیر گذار است.
توجه به اهمیت کمی (جمعیتی) و نیز وضعیت نقش آفرینی معلولان در جامعه بشری انگیزه پژوهش و تالیف دایره المعارف نوابغ و مشاهیر معلول ایران و جهان بوده است.
این اثر به واسطه برخی خلا‌ء‌ها، در نظر است در آینده نیز بازبینی، تکمیل و تجدید چاپ شود و از این رو یک طرح مطالعاتی مستمر و دراز مدت است. بدیهی است در چاپ‌های بعدی کاستی‌های چاپ فعلی نیز مرتفع خواهد شد.
لازم می‌دانیم از همه کارشناسان و محققان و دست اندرکاران این مجموعه سپاسگذاری کنیم و پیشاپیش مسئولیت کاستی‌ها را پذیرا باشیم و چشم به راه تذکرات و انتقاد‌هایی که بی تردید نشانه بذل توجه به این اثر و موجب غنای محتوای آن در چاپ‌های بعدی خواهد بود. امید است این خدمت فرهنگی درراستای ارج نهادن به کرامت انسانی همه معلولان گذشته و حال مقبول افتد و عموم علاقمندان و خوانندگان را فایده بخشد.

خدمات تخصصی برای معلولین

منشور سلامت مهر (3)
  1. کارگاه های تخصصی خودشناسی در گروه های:
    • کودکان دارای معلولیت
    • نوجوانان دارای معلولیت
    • بزرگسالان دارای معلولیت
    • والدین
    • زوجین
  2. کارگاه های استعدادیابی:
    • کودکان دارای معلولیت
    • نوجوانان دارای معلولیت
    • بزرگسالان دارای معلولیت
  3. کارگاه های مهارت های شغلی:
    • نوجوانان دارای معلولیت
    • بزرگسالان دارای معلولیت
  4. افزایش مهارت های تحصیلی و مطالعاتی:
    • کودکان
    • نوجوانان
    • دانشجویان
    • علاقمندان به تحصیلات عالیه
  5. دوره های تخصصی اعتماد به نفس:
    • کودکان
    • نوجوانان
    • بزرگسالان
منشور سلامت مهر (6)

بهترین روانشناسان تهران و بهترین روانشناسان ایران

بهترین روانشناسان کودک و نوجوان تهران و بهترین روانشناسان کودک و نوجوان ایران

ارتباط جهت هماهنگی وقت:

09363008032

09106965010

021-77444709

021-77032470

021-22599209

021-86129597

021-77265472

021-86129263

021-22599215

 

دکتر روانشناس کودک، روانشناس کودک، متخصص روانشناسی کودک، متخصص روانشناسی خانواده، دکتر روانشناس خانواده، دکتر روانشناس نوجوان، روانشناس نوجوان، متخصص روانشناسی نوجوان، فوق تخصص روانشناس کودک و نوجوان، مرکز تخصصی استعدادیابی، بزرگترین مرکز استعدادیابی، بهترین مراکز استعدادیابی ایران، بهترین مرکز استعدادیابی تهران، مرکز تخصصی اوتیسم، مرکز درمانی اوتیسم، بهترین مراکز درمانی اوتیسم، بزرگترین مراکز درمانی اوتیسم، مرکز تخصصی بیش فعالی، بهترین مراکز بیشفعالی ایران، بهترین مراکز درمان بیش فعالی تهران

 

کلمات کلیدی: دکتر روانشناس کودک، روانشناس کودک، متخصص روانشناسی کودک، متخصص روانشناسی خانواده، دکتر روانشناس خانواده، دکتر روانشناس نوجوان، روانشناس نوجوان، متخصص روانشناسی نوجوان، فوق تخصص روانشناس کودک و نوجوان، دکتر روانشناس سکسولوژی، دکتر روانشناس ترنس سکشوال، روانشناس هموسکشوال، روانشناس تراجنسی، متخصص روانشناسی انگیزشی، متخصص استعدادیابی، مرکز تخصصی استعدادیابی، استعدادیابی تحصیلی، استعدادیابی شغلی، استعدادیابی هنری، استعدادیابی ورزشی، استعداد سنجی، استعداد شناسی، ورود به دانشگاه، سوالات دانشجویی، سوالات جنسی، سوالات روابط جنسی، روانشناس روابط عاطفی، روانشناس ارتباط عاطفی، روانشناس جدایی، روانشناس زوجین، روانشناس اختلالات خلقی، روانشناس وسواس، روانشناس وسواس فکری، روانشناس PTSD، روانشناس بیشفعالی، روانشناس ADHD، روانشناس ADD، روانشناس افسردگی، روانشناس اضطراب، روانشناس پنیک، روانشناس واژنیسم، روانشناس CGL، روانشناس تجاوز به کودک، روانشناس ابیوز، روانشناس اختلالات یادگیری، روانشناس اختلال ریاضی، روانشناس یادگیری، روانشناس کنکور، مشاور کودک، مشاور نوجوان، مشاور خانواده، مشاور اعتیاد، مشاور مشکلات جنسی، مشاور رابطه، مشاور دوست یابی، مشاور اختلالات خلقی، مشاور بیشفعالی، مشاور بیش فعالی، مشاور شغلی، مشاور تحصیلی، مشاور خوب، بهترین مشاور کودک، بهترین مشاور کودک و نوجوان، مرکز تخصصی روانشناسی کودک و نوجوان، مرکز تخصصی مشاوره کودک و نوجوان، مرکز روانشناسی کودک و نوجوان، مرکز مشاوره کودک و نوجوان، مرکز تخصصی روانشناسی نمایش درمانی، مرکز تخصصی مشاوره نمایش درمانی، مرکز تخصصی روانشناسی موسیقی درمانی، مرکز تخصصی مشاوره موسیقی درمانی، مرکز تخصصی روانشناسی ترنس، مرکز تخصصی مشاوره ترنس، مرکز تخصصی روانشناسی تراجنسی، مرکز تخصصی مشاوره تراجنسی، مرکز تخصصی روانشناسی بازی درمانی، مرکز تخصصی مشاوره بازی درمانی، مرکز تخصصی کاردرمانی جسمی-حرکتی، مرکز تخصصی کار درمانی جسمی حرکتی، مرکز تخصصی گفتار درمانی کودک و نوجوان، مرکز تخصصی گفتار درمانی، مرکز تخصصی روانشناسی اختلالات یادگیری، مرکز تخصصی مشاوره اختلالات یادگیری، مرکز تخصصی روانشناسی کودک و نوجوان اوتیسم، مرکز تخصصی مشاوره کودک و نوجوان اوتیسم، مرکز درمانی اوتیسم، مرکز کاردرمانی اوتیسم، مرکز تخصصی گفتار درمانی اوتیسم، روانپزشک تخصصی کودک، روانپزشک تخصصی نوجوان، روانپزشک تخصصی اوتیسم، روانپزشک تخصصی بیشفعالی، روانپزشک تخصصی بیش فعالی، روانپزشک خانواده، روانپزشک اختلالات خلقی، روان پزشک تخصصی کودک، روان پزشک تخصصی نوجوان، روان پزشک تخصصی اوتیسم، روان پزشک تخصصی بیشفعالی، روان پزشک تخصصی بیش فعالی، روان پزشک خانواده، روان پزشک اختلالات خلقی، دکتر متخصص، دکتر متخصص روان، متخصص اعصاب و روان، متخصص مغز و اعصاب، جراح مغز و اعصاب، طراح بازی، طراحی بازی، مرکز تخصصی اعتیاد، مرکز تشخیص اعتیاد، مرکز تخصصی درمان اعتیاد، کد نویسی بازی های دیجیتال، بازی دیجیتالی، بازی موبایل، بازی های موبایل، بازی های دیجیتالی درمانی، اپلیکیشن، طراح اپلیکیشن، استارتاپ، طراح و برنامه نویس استارتاپ، برنامه نویس، گرافیک بازی، گرافیست، گرافیک دیجیتال، طراح و جری اینستاگرام، برنامه نویس اینستا، ادمین اینستاگرام، ترک اعتیاد دختران، مرکز تخصصی ترک اعتیاد زنان، مرکز پشتیبانی بعد از ترک اعتیاد زنان، مرکز پشتیبانی ترک اعتیاد، مرکز پیشگیری از آسیب های بعد از ترک اعتیاد، تعریف اعتیاد، روش های ترک اعتیاد، مقالات مرتبط با اعتیاد، ساختارهای درمان اعتیاد، درباره اعتیاد، مقالات اعتیاد، مرکز تخصصی نقشه برداری مغز، درباره نقشه برداری مغز، کاربر نقشه مغز، اهمیت نقشه مغز، مقالات نقشه برداری مغز، نقشه مغز EEG، نقشه مغز QEEG، درمانهای غیر دارویی، اهمیت نوروفیدبک، کاربرد نوروفیدبک، مرکز تخصصی اختلالات یادگیری، حل مشکلات یادگیری کودک، اختلالات ریاضی، مرکز تخصصی اختلالات ریاضی کودکان، آزمونهای روانشناختی، مرجع آزمونهای روانشناسی، مرکز تخصصی آزمون هوش، مرکز تخصصی درمان خودکشی، درباره خودکشی، علت های خودکشی، مقالات خودکشی، پیشگیری از خودکشی، مرکز تخصصی حرکت درمانی، مرکز حسی حرکتی، درباره حرکت درمانی، مزایای حرکت درمانی، مرکز تخصصی رفتار درمانی مهر، درباره رفتار درمانی، اهمیت رفتار درمانی، روش های رفتار درمانی، رفتار درمانی علمی، دکتر رفتاردرمانگر، متخصص رفتاردرمانی، رفتار درمانگر، رفتاردرمانگر، خانه استعدادیابی ایران، مرکز استعدادیابی کودکان، مرکز استعدادیابی بزرگسالان، مرکز سنجش استعدادهای تحصیلی، مرکز استعداد تحصیلی، متخصصان استعدادیابی، روانشناسان استعدادیابی، روش های استعدادیابی، استعدادیابی نوجوان، مقالات استعدادیابی، کاریابی، سرمایه گذاری شغلی، کارآفرینی، دکتر متخصص ام. اس، درمان ام. اس، توانبخشی بیماران ms،

 

معرفی بهترین دکتر روانشناس کودک و نوجوان در شرق تهران:

هایپر کلینیک روانشناسی کودک، نوجوان و خانواده منشور سلامت مهر؛ با بیش از 15 سال سابقه فعالیت تخصصی در زمینه کودک و نوجوان، همچنین تجهیزات تخصصی به روز و اتاق بازی درمانی، اتاق موسیقی درمانی، اتاق کار درمانی، اتاق نویز درمانی، اتاق ماساژ درمانی، اتاق هنر درمانی، اتاق قصه درمانی، اتاق نمایش درمانی، تجهیزات نوروفیدبک، بیوفیدبک، حرکت درمانی و آب درمانی، همچنین مجهز به نقشه برداری مغز، می تواند با متخصصان برجسته خود، یکی از بهترین معرفی های تخصصی برای هر مراجع با نیاز های حوزه کودک و نوجوان باشد.