مرکز تخصصی موسیقی درمانی، صوت درمانی، ریتم درمانی، مرکز تخصصی روانشناسی کودک و نوجوان

گروه تخصصی موسیقی درمانی مهر، #دکتر_سایناز_مودت

موسیقی درمانی چیست؟

موسیقی درمانی روشی است در جهت برخی اهداف درمانی با کمک موسیقی که می‌تواند مواردی از جمله تقویت و ساماندهی سلامت روحی و جسمی افراد را به دنبال داشته باشد. به عبارت دیگر از موسیقی درمانی برای بازیافت، نگهداری و تقویت سلامت جسمی و روحی و عاطفی استفاده می‌شود.

 

 موسیقی درمانی عبارتست از کاربرد موسیقی در جهت درمان و ایجاد:
1. القاء آرامش و کاهش سطح اضطراب.
2. تسریع روند بهبود بیماریهایی که فرماندهی صحیح مغز را لازم دارند.
3. بهبود عملکرد ذهنی و ایجاد سلامتی سیستم عصبی بدن.
4. تشکیل دهنده و تقویت کننده نورونهای تخصصی مغز در راستای درمان فعالیتها و عملکرد مغز.
5. هماهنگی دو نیمکره مغز در راستای خروجی عملکرد صحیح.
6. درمان کننده تنبلی های نورونهای خاص در حوزه پردازش اطلاعات و یا حل مسئله و پیش بینی مغز در برخورد با عکس العملهای لازم. (تقویت نورونهای آئینه ای مغز)
افراد تحت درمان با موسیقی، بوسیلهٔ راهنمایی‌های یک فرد متخصص که در این زمینه آموزش دیده یا زیرنظر یک موسیقی درمانگر دارای مجوز فعالیت، به موسیقی های خاصی گوش می دهند و یا موزیکهایی را برای خود می‌سازند. موسیقی درمانی یکی از درمانهای هنری خلاق یا درمانهای بیانگر احساسات (شامل درمانهای هنری، شعر سرایی، درام درمانی و پسیکودرام ) می باشد.
شاخه های مختلف موسیقی درمانی:
  • موسیقی درمانی
  • ریتم درمانی
  • صوت درمانی
  • نویز درمانی
  • متر درمانی
ترکیبات موسیقی درمانی:
  • ماساژ – موسیقی درمانی
  • بازی – موسیقی درمانی
  • حرکت – موسیقی درمانی
  • خواب – موسیقی درمانی
  • کار – موسیقی درمانی

از موسیقی درمانی می‌توان به تنهایی و یا همراه با درمانهای دیگر استفاده نمود.

موسیقی درمانگرها با تمام سطوح سنی از اطفال کم‌ سن و سال گرفته تا افراد سالمند کار می‌کنند.

این افراد در مراکز تخصصی با مجوز رسمی مشغول به فعالیت می باشند و ما باید در هنگام انتخاب یک مرکز موسیقی درمانی به مجوز آن و سوابق موسیقی درمانگر توجه داشته باشیم.

 

جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با ما در ارتباط باشید.

سوپروایز این مرکز تخصصی:

#دکتر_سایناز_مودت

#متخصص_روانشناسی_کودکان_و_نوجوانان

#مجوز_موسیقی_درمانی

#دانشکده_توانبخشی_دانشگاه_ایران

درمانگر:

احمد اخوان عطار؛ روانشناس و موسیقی درمانگر، نویز تراپیست، ریتم تراپیست و مدیر آموزشی در حوزه مدیریت آلفا.

 

مدیر اجرایی مرکز موسیقی درمانی مهر:

دکتر احمد اخوان عطار؛ روانشناس کودک و نوجوان و مددکار اجتماعی-اورژانس اجتماعی

بیش از 30 سال فعالیت در حوزه موسیقی، 5 سال همکاری مستمر با واحد موسیقی صدا و سیما، منتقد و مولف موسیقی های تخصصی وابسته به درمان، بنیانگذار ریتم درمانی و متر درمانی در ایران و نیز مجری پروژه های صوت درمانی و نویز درمانی در تهران، همچنین مدرس کشوری سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور و مدرس کشوری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ایران، مشاور ریاست سازمان نظارت بر اسباب بازی های کشور و نیز مشاور جشنواره های اسباب بازی در ایران.

اگر تمایل دارید مطالب تخصصی و علمی بیشتری در این زمینه بدانید بعد از تصاویر مطالب علمی را مطالعه بفرمایید.

درباره صوت و مغز انسان

 

مغز به مرور زمان، به جای شنیدن دو صدا با فرکانس های مختلف، یک صدای با فرکانس 11 هرتز خواهد شنید و پس از آن، سیگنال های مغز با این فرکانس 11 هرتزی همگام خواهند شد. امواج صوتی باینورال یک نوع توهم شنیداری محسوب می شود. البته قوانین مشخصی برای ساخت این نوع موسیقی ها و امواج وجود دارد.

 

امواج صوتی باینورال برای بهبود استرس و اعتماد به نفس

امواج صوتی بینورال یا بینورال چیست؟ امواج صوتی باینورال، دو صدای تقریبا مشابه هستند که از دو هدفون به گوش شما می رسند اما این اصوات، اندکی از لحاظ فرسکانس با هم تفاوت دارند. مغز شما این تفاوت فرکانس را پردازش می کند که به این طریق، می توان روی فرکانس های مغز تاثیر گذاشت.

برای مثال:

فرض کنید که صدای درحال پخش از گوش راست شما با فرکانس 132 هرتز و صدای پخش شده از گوش چپ شما با فرکانس 121 هرتز است. مغز به مرور زمان، به جای شنیدن دو صدا با فرکانس های مختلف، یک صدای با فرکانس 11 هرتز خواهد شنید و پس از آن، سیگنال های مغز با این فرکانس 11 هرتزی همگام خواهند شد.

امواج صوتی باینورال یک نوع توهم شنیداری محسوب می شود. البته قوانین مشخصی برای ساخت این نوع موسیقی ها و امواج وجود دارد. مثلا فرکانس های هر گوش باید کمتر از 1000 هرتز باشند و تفاوت این دو فرکانس نیز نباید از 100 هرتز بیشتر باشد. همچنین هر صوت باید به شکل جداگانه توسط یک گوش دریافت شود. این به این معنی است که حتما برای اثرگذاری این روش، باید از هدفون های مناسب استفاده شود.

امواج صوتی باینورال برای چه مواردی کاربرد دارد

آن طور که ادعا می شود، امواج صوتی بینورال، همان حالت را در ذهن شخص ایجاد می کنند که در تمرین های مدیتیشن در شخص به وجود می آید ولی این کار در امواج صوتی باینورال به شکل سریع تری انجام می شود. برخی از کاربردهای ذکر شده برای این اصوات در زیر آورده شده است:

  • کاهش اضطراب
  • افزایش توجه و تمرکز
  • کاهش استرس
  • افزایش آرامش
  • تقویت روحیه مثبت
  • افزایش خلاقیت
  • کمک به کاهش درد
  • مدیتیشن، تمرین آرام کردن ذهن و کاهش افکار عبوری از مغز است و تحقیقات انجام شده روی مدیتیشن، تاثیر آن روی کاهش استرس و اضطراب، کند کردن روند پیری مغز و از دست رفتن حافظه، ارتقای سلامت عاطفی و افزایش طول توجه را ثابت کرده است. اما انجام تمرینات مدیتیشن به صورت مداوم کار دشواری است، به همین علت است که بشر دست به دامان تکنولوژی شده است.
·         چطور از موسیقی های باینورال استفاده کنیم
  • تنها چیزی که شما برای استفاده از امواج صوتی باینورال نیاز دارید یک موسیقی باینورال و یک هدفون با کیفیت است. با جستجو در گوگل می توانید موسیقی های باینورال زیادی پیدا کنید اما لزوما همه ی آن ها به درستی ساخته نشده اند و یا برای کاربرد مورد نظر شما مناسب نباشند. در این مطلب چند موسیقی باینورال معتبر برای کاربردهای مختلف آپلود کرده ایم.
  • اما در ابتدا باید تصمیم بگیرید که کدام امواج مغزی متناسب برای وضعیت و نیاز شما است. به طور کلی:

 

آیا امواج صوتی بینورال از لحاظ علمی اثبات شده اند؟

در مورد این امواج صوتی، تحقیقات زیادی انجام نشده است اما چندین مورد تحقیقی که انجام شده اند اثرات مثبت این روش را روی ذهن فرد خصوصا در مورد اضطراب، خلق و خو و عملکرد ثابت کرده اند.

مطالعه ای که روی 29 نفر از افراد که به صورت تصادفی انتخاب شده بودند نشان داد که گوش دادن به باینورال هایی در محدوده ی بتا، تاثیر بهتری روی بهبود عملکرد کاری افراد و کاهش روحیه منفی آن ها نسبت به گوش دادن به باینورال در حوزه ی تتا و دلتا و یا موسیقی های معمولی داشته است.

تحقیق دیگریتحقیق دیگری به طور کنترل شده روی 100 نفر از افرادی که قرار بود عمل جراحی انجام دهند صورت گرفت. نتایج این تحقیق نشان داد که سطح اضطراب افرادی که به امواج صوتی باینورال گوش داده بودند نسبت به افرادی که موسیقی معمولی گوش داده بودند یا اصلا موسیقی گوش نداده بودند به طور متوسط حدود 50 درصد کاهش یافته بود.

در مطالعه ی دیگری که به صورت کنترل نشده روی 8 فرد بزرگسال صورت گرفته بود از آن ها خواسته شد که به مدت 60 روز به موسیقی باینورال در حوزه ی دلتا گوش دهند. در این تحقیق سوالاتی در مورد خلق و خو و کیفیت زندگی آن ها قبل و بعد از انجام آزمایش از افراد به عمل آمد. نتایج این تحقیق نشان داد که گوش دادن به موسیقی باینورال به مدت 60 روز متوالی، اضطراب در افراد را به طور معنی داری کاهش داده و کلیت رضایت از زندگی آن ها را افزایش داده است. البته به دلیل کوچک بودن ابعاد این آزمایش و کنترل نشده بودن آن، نتایج آن به طور قطعی قابل اتکا نیست.

یک مطالعه گسترده تر و جدید تر که به شکل تصادفی و کنترل شده روی 291 بیمار در بخش اورژانس بیمارستان انجام شد نشان داد که اضطراب افرادی که از موسیقی های باینورال استفاده کردند نسبت به آن هایی که موسیقی های معمولی استفاده کردند یا اصلا موسیقی گوش ندادند به شکل قابل توجهی کمتر شده بود.

آیا موسیقی های باینورال عوارض جانبی دارند؟

در هیچ منبع و مطلبی، عوارض جانبی برای موسیقی های باینورال ذکر نشده است. اما گوش دادن به موسیقی با صدای بیشتر از 85 دسی بل می تواند باعث کم شدن شنوایی در طول زمان شود. پس بهتر است صدای هدفون را از حد تعیین شده بالاتر نبرید.

همینطور در صورت ابتلا به صرع، گوش دادن به اصوات باینورال می تواند مشکل ساز باشد. به همین علت، اگر دچار سرع هستید، قبل از انجام این کار با پزشک خود مشورت کنید تا به شما بگوید این کار برای شما عوارض جانبی دارد یا خیر. البته هنوز تحقیقات بیشتری برای یافتن اثرات جانبی مویسقی های باینورال در درازمدت باید انجام شود.

 

با انجام مطالعات و آزمایشات روی ادعاها در زمینه ی موسیقی باینورال، ثابت شد که استفاده از این اصوات می تواند روشی مفید و امیدوار کننده در مقابله با اضطراب، استرس و حالات روحی منفی باشد. همچنین تحقیقات نشان دادند که گوش دادن روزانه به این فایل های صوتی می تواند اثرات مثبتی روی بخش های زیر داشته باشد.

  • اضطراب
  • حافظه
  • خلق و خو
  • خلاقیت
  • توجه و تمرکز

ممکن است که این روش یعنی موسیقی های باینورال برای همه ی افراد تاثیر گذار نباشد اما با این وجود، امتحان کردن آن برای رسیدن به آرامش بیشتر یا خواب بهتر کاملا بی خطر و بدون ضرر باشد.

منبع : www.healthline.com

معرفی همکاران موسیقی درمانی

مقاله ای مهم در باب موسیقی و نقش آن در درمان

موسیقی درمانی با دانش تخصصی نسبت به آن

 

موسیقی و نقش آن در زندگی انسان

مقاله ای از احمد اخوان عطار؛ روانشناس و موسیقی درمانگر

  • بخش اول: صدا

صدا، یکی از اولین آفریده های خدا بر روی زمین است. یک ماده قدرتمند و تشکیل شده از برخورد ذرات بسیار ریز برای تولید طول موج بسیار قوی و قدرتمند است. صدا یک ماده است و طبق پژوهش های بیش از 20 سال گذشته این ماده، ماندگاری بسیار طولانی در حدود قرن ها را دارا می باشد. حتی از انواع انرژی است که از تحرک ذرات ماده به وجود می‌آید؛ به این گونه که یک ذره با حرکت (برخورد) خود به ذره‌ای دیگر، ذره دیگر را به حرکت در می‌آورد، و به همین ترتیب است که صوت انتشار پیدا میکند. صدا یک نوع انرژی ارتعاشی‌ست و دارای طول موج های متنوع و طبقه بندی شده است که توسط گوش (حس شنوایی (درک می‌شود. مهمترین وسیله ارتباط بین انسانها و حیوانات است. ما معمولاً اصواتی که در هوا حرکت می‌کنند را می‌شنویم، ولی صدا می‌تواند در گاز، مایع و حتی جامدات نیز حرکت کند.

سرعت صدا در جامدات، بیشتر از مایعات، و در مایعات نیز بیشتر از گازها است. صدا، برخلاف طول موج های مشابه دیگر مانند نور و گرما، فقط در محیطی نشر می‌یابد که ماده وجود داشته باشد، و این بدین معناست که اگر بیرون از اتمسفر زمین و در کهکشان ها انفجاری اتفاق بیافتد، صدای آن شنیده نخواهدشد. برای اندازه گیری مقدار و شدت اصوات، از واحد دسی‌بل استفاده می‌کنند. محدوده شنوایی انسان بین ۱۶ هرتز تا ۲۰٬۰۰۰ هرتز است. البته با افزایش سن این محدوده کمتر می شود به طوری که در مردان و در سن ۵۰ سالگی این محدوده به ۲۰ هرتز تا ۱۲،۰۰۰ هرتز کاهش میابد. همچنین در اختلالات خاص مانند اوتیسم، سندروم داون، بیشفعالی و برخی اختلالات این میزان تفاوت های بسیار زیادی دارد. برای مثال در خصوص برخی افراد از کلمه بیشفعالی شنیداری استفاده می شود.

  • بخش دوم: ریتم

جایگاه موسیقی در هر کشور، وابسته به فرهنگ های مختلف، زبان، نحوه ارتباط بین فردی و بسیاری عوامل دیگر تفاوت های ساختاری بسیار مهمی با یکدیگر دارد. یکی از جذاب ترین بخش های موسیقی و گوش کردن به آن، همین تفاوت های ساختاری و فرهنگی است که برای افراد می تواند تاثیرات متفاوتی ایجاد کند.

اما ریتم عنصری مهم در موسیقی، موضوع عجیب و بسیار کلیدی است که به فرهنگ، سلیقه و ساختار موسیقی ربطی ندارد و در تمام موسیقی ها رعایت آن جزو اصول اصلی می باشد. تاثیر آن بر تمام انسانها و حتی حیوانات نیز یکسان است.

ریتم یا ضرب آهنگ یک ماهیت کاملا غریزی برای درک موسیقی و صدا است. همین درک غریزی یک عنصر بنیادی در زندگی انسان است. همچنین سبک های موسیقی و تفاوت سبک ها به همین ریتم و ضرب آهنگ ها و نحوه چینش آنها در کنار هم مربوط می باشد.

به هر عمل یا حرکت متناوب در تداوم صوت و صدا، ریتم می‌گویند. اساس ریتم در واقع یک الگو است که مدام تکرار می‌شود. تمام اعضای بدن انسان با ریتم ثابت به ادامه حیات مشغولند. مثلا ریتم قلب، ریتم عصب و عضله و ریتم خروجی مغز انسان. معمولا انسان‌ها از کار‌هایی که یک الگوی منظم (یا همان ریتم) داشته باشد لذت بیشتری می‌برند.

ریتم در موسیقی، به ترتیب تکرار منظم صداها در طول زمان ثابت گفته می‌شود. ریتم‌ها می‌توانند ساده یا پیچیده باشند، و می‌توانند بر اساس تعداد ضربات در هر میزان، یا بر اساس وزن (قوی یا ضعیف بودن ضربات) دسته‌بندی شوند.

در نهایت ریتم در زندگی انسان جایگاه بسیار ویژه ای دارد و میزان برون ریزی هیجانات انسان به ضرب آهنگ ریتم بدن او نیز بستگی دارد. به زبان ساده تر، با تغییر ریتم مغز و قلب انسان می توان هیجانات او را از منفی به مثبت و یا بر عکس تبدیل کرد. خشم یک انسان و ناراحتی اورا می توان با تغییر ریتم از طریق شنیدن، به آرامش و بعد به شادی تا حد زیادی تبدیل کرد.

  • بخش سوم: موسیقی و صوت

تاریخچه موسیقی از ابتدای تمدن انسان و احتمالا قبل از آن هم ریشه در آئین، مراسم و باورهای انسان داشته است. در دوران مختلف تاریخی، موسیقی هر کشور و هر منطقه جغرافیایی تغییرات شگرفی را داشته است. حتی در دوران تاریخ کهن، برخی از موسیقی دان ها بخاطر تاثیر شگرف آن بر روان انسان، ادعای خدایی کردند.

در دوران هخامنشیان، موسیقی در آیین‌های مذهبی و مراسمات رسمی دولتی و حتی زمان اجرای احکام دولتی و قضایی استفاده می‌شد. تاریخچه دقیق موسیقی ایرانی هنوز پیدا نشده‌است و هنوز پژوهش پیرامون آن ادامه دارد موسیقی در دوران ساسانیان قابل توجه بوده‌است و ساسانیان، شمار فراوانی از سازها را به کار برده‌اند. باربد، از موسیقی‌دانان دوران شاهنشاهی ساسانی، نخستین سیستم موزیکال را با عنوان خسروانی ایجاد کرد. بسیاری از مدلها، سبک ها و ملودی‌های باستانی ایران، با تسلط اعراب بر این کشور، از بین رفتند؛ اما دستگاه‌ها موسیقی ایرانی، به شکل شفاهی به موسیقی دانان کنونی رسید و برای آن نظم و ترتیب مشخصی ایجاد نمودند.

ایران زادگاه نخستین سازهای پیچیده‌است که قدمت برخی از آنان، به هزاره  سوم پیش از میلاد می‌رسد. نواحی ایران، دارای شمار قابل توجهی سازهای بومی از انواع بادی، پوست‌صدا، خودصدا و زهی هستند. سازهایی مانند تار، سه‌تار، بربط، سنتور، قانون، کمانچه، نی، قیچک، رباب، تنبک، دف، دایره و دایره‌زنگی در موسیقی ملی ایران به کار می‌روند.

دوره طلایی موسیقی ایرانی، از قرن چهارم تا نهم هجری قمری است. موسیقی ایران وضعیت بسیار خوبی در این دوران داشته‌است. همچنین در این دوران موسیقی و نوازندگی و خوانندگی در زندگی روزمره عموم مردم جاری بوده و حتی اغلب دانشمندان و فلاسفه در کتاب‌ها و رسالات خود مبحثی را به موسیقی اختصاص داده‌اند. از آن جمله ابو نصر فارابی، بو علی سینا، صفی الدین ارموی، قطب الدین شیرازی و عبدالقادر مراغی را می‌توان نام برد. در کتاب‌های قدیم موسیقی ایران تا قرن نهم هجری از واژه های “مقام”، “پرده” و “شدّ” استفاده بسیار کرده‌اند. در موسیقی قدیم ایران برای نام گذاری پرده ها یا نغمه‌ها از حروف ابجد استفاده می‌شده و همچنین دوازده مقام اصلی وجود داشته‌است که عبارتند از: عشاق، نوا، بوسلیک، راست، حسینی، حجاز، راهوی، زنگوله، عراق، اصفهان، زیرافکند، بزرگ. این دوازده مقام در هفده گونه از لحاظ درجه یا مایه ی اجرا یا تنالیته صوتی اجرا می‌شدند. علاوه بر مقام‌های گفته شده، ۲۴ شعبه یا گوشه موسیقی ایرانی نیز وجود داشته که عبارتند از: دوگاه، سه‌گاه، چهارگاه، پنج‌گاه، عشیرا، نوروز عرب، ماهور، نوروز خارا، بیاتی، حصار، نهفت، عُزال، اوج، نیرز (نیریز)، مُبَرقع، رکب، صبا، همایون، زاول (زابل)، اصفهانک، بسته‌نگار، خوزی، نهاوند، مُحَیّر.

اهمیت پرداختن به این آموزشها، آشنایی با میزان اوج و حزین سبک ها، دستگاه ها و گوشه های موسیقی ایرانی است. همچنین از لحاظ موسیقی درمانی و طبقه بندی موسیقی درمانی، جایگاه دستگاه های موسیقی ایرانی بیش از موسیقی کلاسیک غرب است. اما متاسفانه پژوهشگران حوزه موسیقی درمانی در ایران بسیار کمتر هستند و در کشورهای توسعه یافته پژوهشگران بسیاری با حمایت دانشگاه های معتبر، این اقدام را انجام می دهند.

  • بخش چهارم: موسیقی درمانی

موسیقی درمانی از ابتدای ساخت آهنگ و ترکیب یک برنامه شنیداری منظم به عنوان هارمونی، برای انسان آغاز شده و تاریخ آن را در کهن موسیقی زمین باید جستجو کرد. انسان ها با توجه به حالات روحی و روانی خود موسیقی ایجاد کرده اند و این موسیقی در ابتدای تاریخ ساز یا ابزاری نداشته است. بلکه به صورت آواهای لالایی، سوگواری و عزاداری های خاص بوده است. اصل و ریشه آواهای محلی در شادی ها مثل کل کشیدن، در عزاداری ها مثل مویه کردن و در زندگی روزمره مثل لالایی ها، همیشه همراه انسان از بدو تولدش بوده و با آنها آشنا است.

در بررسی این آوا ها، باید توجه داشت که اگر مویه های محلی نبود، شاید درد از دست دادن یک عزیز هرگز به این سادگی اتفاق نمی افتاد. یا گذر از سوک به این سادگی اتفاق نمی افتاد. حال توجه داشته باشید که با توجه به پژوهش های انجام شده، لالایی ها نقش مهمی در رشد شخصیت انسان داشته و موجبات کنترل خشم و تکانه های افراد را در بزرگسالی داشته است. در نتیجه نقش موسیقی درمانی برای انسانها به صورت تجربی از دیرباز معین بوده است. فقط از نظر علمی در دو قرن اخیر به آن بیشتر و متمرکز پرداخته شده است.

موسیقی درمانی به زبان ساده، تاثیر حالات روانی برای تغییر هیجانات انسان از حالتی به حالت دیگر می باشد. اگر بهتر بخواهیم بررسی کنیم، موسیقی های غمگین برای افراد دارای افسردگی مناسب نیست و گوش کردن به موسیقی های خیلی شاد هم برای آنها جذاب نیست. زیرا مغز نمی تواند این میزان تغییر را یکباره پذیرا باشد. حالا برای دستیابی به حالت مناسب کنترل هیجانات این فرد باید ابتدا از موسیقی های ملایم حتی بدون خواننده با فرکانس آلفا در میزان دسیبل بالا آغاز شود و بر اساس نتایج حاصله دسیبل آلفا کاهش یابد و دسیبل بتای آن موسیقی افزایش پیدا کند و در نهایت به سمت موسیقی های دارای ریتم شاد تر و سرعت ریتم بالا تر پیش رفت و بعد از آن موسیقی دارای متن و خواننده را برای او تجویز نمود.

موسیقی درمانی یکی از بهترین روش های مداخلاتی در دنیای امروزی با توجه به دسترسی همیشگی به گوشی های هوشمند می باشد. در گذشته های نه چندان دور، این امر فقط در شرایط ویژه با استفاده از تجهیزات کلینیکال انجام میشد. اما امروزه با نرم افزارهای تخصصی فایل های صوتی بسیاری هست که می توان برای مراجعین از طریق گوشی هوشمند خود مراجع تجویز نمود.

در این مقاله به طور کاملا خلاصه، به بررسی ریتم موسیقی پرداخته خواهد شد که یکی از مهم ترین عناصر در موسیقی است. یادگیری ریتم موسیقی برای همه ی کسانی که می‌خواهند با موسیقی آشنا تر شوند، یا به تازگی شروع به یادگیری نواختن یک ساز کرده اند بسیار ضروری است و از آموزشهای اصلی می باشد.

به جرات می توان گفت ریتم موسیقی، مهم ترین عنصر موسیقی است. ریتم است که آهنگ را پیش میبرد و باعث ایجاد یک حرکت گوش نواز میشود و نوازندگان حرفه ای را از غیر حرفه ای تفکیک می کند. در اصل بدون ریتم، موسیقی وجود ندارد.

نت ها جایگاه مهمی دارند و برای ایجاد موسیقی به آنها نیاز داریم. اما ریتم نباشد نت ها نمی توانند به تنهایی موسیقی را بسازند. اگر ریتم وجود داشته باشد، شما تنها نیاز نت ها دارید که از آن ها صدا را به ریتم اضافه کنیم.


اجزاء اصلی ریتم در موسیقی

ریتم موسیقی، از دو قسمت تشکیل شده است: ضرب یا تمپو (tempo) و میزان نما (meter signature/  time signature).

هر دوی این موارد در شکل زیر نشان داده شده اند. سه چهارم، که به عنوان میزان نما است و تمپو که برابر با ۱۲۶ می‌باشد. عدد سه چهارم، مشخص کننده ی دو چیز است: در هر میزان چند بیت یا ضرب وجود دارد و اینکه هر یک ضرب معادل چه نُتی است.

در واقع، عدد بالایی در هر میزان نما (در اینجا عدد ۳) نشان می‌دهد که در هر میزان چند ضرب وجود دارد و عدد زیرین (در اینجا عدد۴) نشان می‌دهد که هر یک ضرب، معادل چه نُتی است (کدام نُت، یک ضرب را تشکیل می‌دهد).

برای توضیح بیشتر، عدد ۴ نشان دهنده ی یک نت سیاه است، ۸ نشان دهنده ی نُت چنگ و ۲ نشان دهنده ی نت سفید می‌باشد و به همین ترتیب.

ریتم در موسیقی چیست

همچنین در شکل کلمه ی Allegro (تند و شتابان) مشاهده می‌شود که پس از آن یک نُت سیاه با عدد ۱۲۶ نشان داده شده است. الگرو، یک کلمه ی ایتالیایی است که معنای سریع، شتابان و طرب انگیز را می‌دهد. اکثر کلمات موسیقی از زبان ایتالیایی گرفته شده است. این کلمه، به معنای این است که در هنگام نواختن، تمپویی در محدوده ی ۱۲۰ تا ۱۳۹ بیت (ضرب) در هر دقیقه داشته باشیم که عدد دقیق آن نیز در مقابل آمده است (۱۲۶نت سیاه در هر دقیقه).

نوازندگان طبل یا تیمپانی یا درام، ضرب مورد نظر را برای بقیه ی نوازندگان ایجاد می‌کنند و در واقع به نوعی تنظیم کننده ی ریتم موسیقی هستند. اما اگر نوازنده ی درام در کار نباشد، مثلا هنگامی که یک ویولونیست یا پیانیست به تنهایی مشغول نواختن سازشان هستند، چه گونه ریتم را رعایت کنند تا موسیقی به شکل خوبی اجرا شود؟ این موضوعی بسیار مهم است و به تدریج و با تمرین کردن، نوازندگان به آن مسلط خواهند شد.

در ادامه مطالب خیلی بیشتری داریم

تعریف موسیقی درمانی

موسیقی درمانی، حرفه ای مرتبط با سلامت بدن است که در آن از موسیقی به عنوان عامل درمان، برای رسیدن به اهداف مرتبط با رشد، اهداف انطباقی و توانبخشی در زمینه های گفتاری، شناختی (مرتبط با مغز)، حسی و حرکتی و بُعد روانشناسی رفتار های افراد، همراه با تنوع گسترده ای از تشخیصات نورولوژیکی (اعصابی)، روانشناسی، فیزیکی و پزشکی استفاده می‌شود. “

یک موسیقی درمانگر، از واسطه ها و وسایل موسیقایی در جهت درمان استفاده می‌نماید به طوری که به اهداف عملکردی در رابطه با بیمار مورد نظر دست پیدا کند. طبق کتاب راهنمای موسیقی بر اساس آمار سال ۲۰۱۶، بیش از ۶۰۰۰ موسیقی درمان، که تأییدیه ی کار موسیقی درمانی خود را از ایالات متحده ی آمریکا اخذ کرده اند، در سراسر جهان مشغول به کار هستند و به گستره ی وسیعی از بیماران شامل بزرگسالان درگیر با نوعی ناتوانی و همچنین کودکان، که از مشکلات جسمانی و یا روانی رنج می‌برند، بیمارانی که از انواع مختلف بیماری های لاعلاج رنج می‌برند و افراد دارای اختلالات اعصابی و حسی و تکلمی خدمت رسانی می‌کنند.

موسیقی درمانی و کارکرد آن در درمان بیماری ها

کارکرد های موسیقی درمانی

در مورد کارکرد های موسیقی درمانی و در واقع، کارکرد موسیقی در درمان بیماری ها، می‌توان به سه عنصر اصلی اشاره کرد: منطقِ درمانی، منطقِ علمی و خلاقیت و مهارت موسیقایی. در ابتدا، برای استفاده از موسیقی در درمان، باید توجه کرد که وسایل و واسطه های موسیقی باید از نظر درمانی قابل قبول باشند. ضروری است که هر موسیقی درمانگر، به مهارت های مشاوره ی فردی و گروهی، طرحِ درمانی و انتخاب وسایل و واسط های موسیقی بر مبنای اهداف مورد نظر، آموزش دیده باشد. نکته ی بعدی این که، برای استفاده از موسیقی به عنوان یک ابزار درمانی، هر موسیقی درمانگر باید به پایه ی علمی تاثیرات موسیقی بر تغییرات عملکردی، در افرادی که سابقه ی کار با موسیقی را ندارند، آگاه باشد.

منابع درسی که در دانشگاه ها در مورد رشته ی موسیقی درمانی ارائه می‌شود، با هم تفاوت های قابل توجهی دارند؛ اما موسیقی درمان ها باید با ساختمان بدنی، روان شناسی، علوم اعصاب، فیزیولوژی و بیلوژی (علوم زیستی) آشنا باشند و حتی در بعضی از دانشگاه ها باید دروس اصلی مربوط به این مباحث را بگذرانند. نکته ی آخر هم که لازم است اشاره شود اینکه، موسیقیِ استفاده شده در درمان، باید از سمت یک فرد حرفه ای و آموزش دیده، که فهم بالایی از تئوری موسیقی، تاریخ و عملکرد آن را دارد، ارائه شود. بنابراین، پیش زمینه ی یک موسیقی درمانگر می‌تواند شامل آموزش گسترده در حیطه ی موسیقی، در بر دارنده ی تخصص در صوت شناسی، گیتار و پیانو باشد.


فرآیند موسیقی درمانی توسط موسیقی درمانگر ها

اگر مایلید بدانید موسیقی درمانگر ها معمولا چه فرآیندی را طی می‌کنند تا بهبود برای بیمار حاصل شود، این متن را در مورد مقدمات کار موسیقی درمانی توسط موسیقی درمانگر ها مطالعه کنید.

معمولا درمانگر های موسیقی با گروهی از افراد حرفه ای، شامل پزشکان، پرستاران، مدد کاران اجتماعی، درمانگران متخصص، ارتوپد ها و پزشکان متخصص در زمینه ی گفتار درمانی کار می‌کنند. موسیقی درمانگر ها، برای شروع کارشان برگه ای ارجاعی (از سمت یک دکتر) دریافت می‌کنند که بر اساس آن موظف به برآورد کامل اطلاعات بیمار و سپس طراحی یک برنامه ی درمانی، که شامل اهداف نهایی، همچنین مستند سازی پیشرفت درمان بیمار در حین موسیقی درمانی، ارزیابی فرآیند برای به نتیجه رسیدن و در نهایت، یک برنامه ی پایانی برای بیمار است، می‌باشند.

برگه ی ارجاعی، معمولا توسط یک پزشک در مراکز درمانی، صادر می‌شود؛ البته در تعدادی از موارد نیز از سمت یک روانشناس، موسیقی درمانگر، یک معلم، والدین، مدد کاران اجتماعی و یا حتی از طرف خود بیمار ممکن است باشد.

به محض این که برگه ی ارجاعی توسط موسیقی درمانگر دریافت شود، درمانگر باید برآوردی از مشکلات، قوت ها و نیاز های بیمار انجام دهد که شامل اطلاعاتی در مورد سابقه ی پزشکی بیمار، توانایی های اجتماعی و شناختی وی، توانایی های جسمانی، تحصیلات، شرایط روحی و احساسی فرد، خانواده و مهارت های ارتباطی بیمار می‌باشد. این برآورد که توسط موسیقی درمانگر انجام می‌شود، در واقع ماهیتی غیر موسیقایی دارد و به موسیقی مرتبط نیست و برای تشخیص این که آیا بیمار برای انجام موسیقی درمانی مناسب است یا نه، طراحی شده و به کار می‌رود. همچنین به درمانگر کمک می‌کند تا بر طبق نیاز ها و شرایط بیمار، به انتخاب واسطه ها و وسایل موسیقی بپردازد.

وقتی برآورد مورد نظر، برای شناخت نقاط قوت و ضعف بیمار تکمیل شد، یک برنامه ریزی درمانی ایجاد می‌شود. این برنامه ی درمانی، مشخص کننده ی اهدافی است که در روند درمان باید به آن ها دست پیدا کرد. منظور از هدف در اینجا دو مفهوم است: یکی بیان کننده ی محدوده یا منطقه ای که نیاز است بهبود پیدا کند (برای مثال بهبود در توانایی حرکتی فرد) و دیگر، بیان کننده ی پارامتر های ویژه ی مربوط به رفتار، که لازم است بیمار نهایتا به آن ها دست پیدا کند و معیار و مقدمات آن رفتار و همچنین تاریخی که دستیابی به این هدف میسر خواهدبود، می‌باشد.

موسیقی درمانگر و روند درمان بیماران

فرآیند مستند سازی در حین درمان توسط موسیقی درمانگر، فرآیندی بسیار ضروری است؛ ضرورت این فرآیند نه فقط به خاطر کنترل کیفیت، مقرون به صرفه بودن از نظر مالی و بازدهی درمان است، بلکه به عنوان وسیله ای برای برقراری ارتباط با دیگر اعضای گروه درمان و مسائل مربوط به بیمه است. نحوه ی این مستند سازی بسته به نوع تجهیزاتی که درمانگر استفاده می‌کند، بسیار با هم متفاوت است.

سرانجام، وقتی که بیمار به اهدافی که درمانگر برای وی در نظر گرفته بود می‌رسد و نزدیک به زمان مرخص شدن است، موسیقی درمانگر باید یک ارزیابی درمان نهایی را انجام دهد و مستند سازی کند. این ارزیابی، شامل مروری بر کل فرآیند موسیقی درمانی است به طوری که در بر دارنده ی اهداف اولیه و نتایج و بهبود های نهایی باشد.

بهترین روانشناسان تهران و بهترین روانشناسان ایران

بهترین روانشناسان کودک و نوجوان تهران و بهترین روانشناسان کودک و نوجوان ایران

ارتباط جهت هماهنگی وقت:

09363008032 – 09106965010

021-77444709 – 021-77032470

021-22599209 – 021-86129597

021-77265472 – 021-86129263

021-22599215

دکتر روانشناس کودک، روانشناس کودک، متخصص روانشناسی کودک، متخصص روانشناسی خانواده، دکتر روانشناس خانواده، دکتر روانشناس نوجوان، روانشناس نوجوان، متخصص روانشناسی نوجوان، فوق تخصص روانشناس کودک و نوجوان، مرکز تخصصی استعدادیابی، بزرگترین مرکز استعدادیابی، بهترین مراکز استعدادیابی ایران، بهترین مرکز استعدادیابی تهران، مرکز تخصصی اوتیسم، مرکز درمانی اوتیسم، بهترین مراکز درمانی اوتیسم، بزرگترین مراکز درمانی اوتیسم، مرکز تخصصی بیش فعالی، بهترین مراکز بیشفعالی ایران، بهترین مراکز درمان بیش فعالی تهران

کلمات کلیدی: دکتر روانشناس کودک، روانشناس کودک، متخصص روانشناسی کودک، متخصص روانشناسی خانواده، دکتر روانشناس خانواده، دکتر روانشناس نوجوان، روانشناس نوجوان، متخصص روانشناسی نوجوان، فوق تخصص روانشناس کودک و نوجوان، دکتر روانشناس سکسولوژی، دکتر روانشناس ترنس سکشوال، روانشناس هموسکشوال، روانشناس تراجنسی، متخصص روانشناسی انگیزشی، متخصص استعدادیابی، مرکز تخصصی استعدادیابی، استعدادیابی تحصیلی، استعدادیابی شغلی، استعدادیابی هنری، استعدادیابی ورزشی، استعداد سنجی، استعداد شناسی، ورود به دانشگاه، سوالات دانشجویی، سوالات جنسی، سوالات روابط جنسی، روانشناس روابط عاطفی، روانشناس ارتباط عاطفی، روانشناس جدایی، روانشناس زوجین، روانشناس اختلالات خلقی، روانشناس وسواس، روانشناس وسواس فکری، روانشناس PTSD، روانشناس بیشفعالی، روانشناس ADHD، روانشناس ADD، روانشناس افسردگی، روانشناس اضطراب، روانشناس پنیک، روانشناس واژنیسم، روانشناس CGL، روانشناس تجاوز به کودک، روانشناس ابیوز، روانشناس اختلالات یادگیری، روانشناس اختلال ریاضی، روانشناس یادگیری، روانشناس کنکور، مشاور کودک، مشاور نوجوان، مشاور خانواده، مشاور اعتیاد، مشاور مشکلات جنسی، مشاور رابطه، مشاور دوست یابی، مشاور اختلالات خلقی، مشاور بیشفعالی، مشاور بیش فعالی، مشاور شغلی، مشاور تحصیلی، مشاور خوب، بهترین مشاور کودک، بهترین مشاور کودک و نوجوان، مرکز تخصصی روانشناسی کودک و نوجوان، مرکز تخصصی مشاوره کودک و نوجوان، مرکز روانشناسی کودک و نوجوان، مرکز مشاوره کودک و نوجوان، مرکز تخصصی روانشناسی نمایش درمانی، مرکز تخصصی مشاوره نمایش درمانی، مرکز تخصصی روانشناسی موسیقی درمانی، مرکز تخصصی مشاوره موسیقی درمانی، مرکز تخصصی روانشناسی ترنس، مرکز تخصصی مشاوره ترنس، مرکز تخصصی روانشناسی تراجنسی، مرکز تخصصی مشاوره تراجنسی، مرکز تخصصی روانشناسی بازی درمانی، مرکز تخصصی مشاوره بازی درمانی، مرکز تخصصی کاردرمانی جسمی-حرکتی، مرکز تخصصی کار درمانی جسمی حرکتی، مرکز تخصصی گفتار درمانی کودک و نوجوان، مرکز تخصصی گفتار درمانی، مرکز تخصصی روانشناسی اختلالات یادگیری، مرکز تخصصی مشاوره اختلالات یادگیری، مرکز تخصصی روانشناسی کودک و نوجوان اوتیسم، مرکز تخصصی مشاوره کودک و نوجوان اوتیسم، مرکز درمانی اوتیسم، مرکز کاردرمانی اوتیسم، مرکز تخصصی گفتار درمانی اوتیسم، روانپزشک تخصصی کودک، روانپزشک تخصصی نوجوان، روانپزشک تخصصی اوتیسم، روانپزشک تخصصی بیشفعالی، روانپزشک تخصصی بیش فعالی، روانپزشک خانواده، روانپزشک اختلالات خلقی، روان پزشک تخصصی کودک، روان پزشک تخصصی نوجوان، روان پزشک تخصصی اوتیسم، روان پزشک تخصصی بیشفعالی، روان پزشک تخصصی بیش فعالی، روان پزشک خانواده، روان پزشک اختلالات خلقی، دکتر متخصص، دکتر متخصص روان، متخصص اعصاب و روان، متخصص مغز و اعصاب، جراح مغز و اعصاب، طراح بازی، طراحی بازی، مرکز تخصصی اعتیاد، مرکز تشخیص اعتیاد، مرکز تخصصی درمان اعتیاد، کد نویسی بازی های دیجیتال، بازی دیجیتالی، بازی موبایل، بازی های موبایل، بازی های دیجیتالی درمانی، اپلیکیشن، طراح اپلیکیشن، استارتاپ، طراح و برنامه نویس استارتاپ، برنامه نویس، گرافیک بازی، گرافیست، گرافیک دیجیتال، طراح و اجرای اینستاگرام، برنامه نویس اینستا، ادمین اینستاگرام، ترک اعتیاد دختران، مرکز تخصصی ترک اعتیاد زنان، مرکز پشتیبانی بعد از ترک اعتیاد زنان، مرکز پشتیبانی ترک اعتیاد، مرکز پیشگیری از آسیب های بعد از ترک اعتیاد، تعریف اعتیاد، روش های ترک اعتیاد، مقالات مرتبط با اعتیاد، ساختارهای درمان اعتیاد، درباره اعتیاد، مقالات اعتیاد، مرکز تخصصی نقشه برداری مغز، درباره نقشه برداری مغز، کاربر نقشه مغز، اهمیت نقشه مغز، مقالات نقشه برداری مغز، نقشه مغز EEG، نقشه مغز QEEG، درمانهای غیر دارویی، اهمیت نوروفیدبک، کاربرد نوروفیدبک، مرکز تخصصی اختلالات یادگیری، حل مشکلات یادگیری کودک، اختلالات ریاضی، مرکز تخصصی اختلالات ریاضی کودکان، آزمونهای روانشناختی، مرجع آزمونهای روانشناسی، مرکز تخصصی آزمون هوش، مرکز تخصصی درمان خودکشی، درباره خودکشی، علت های خودکشی، مقالات خودکشی، پیشگیری از خودکشی، مرکز تخصصی حرکت درمانی، مرکز حسی حرکتی، درباره حرکت درمانی، مزایای حرکت درمانی، مرکز تخصصی رفتار درمانی مهر، درباره رفتار درمانی، اهمیت رفتار درمانی، روش های رفتار درمانی، رفتار درمانی علمی، دکتر رفتاردرمانگر، متخصص رفتاردرمانی، رفتار درمانگر، رفتاردرمانگر، خانه استعدادیابی ایران، مرکز استعدادیابی کودکان، مرکز استعدادیابی بزرگسالان، مرکز سنجش استعدادهای تحصیلی، مرکز استعداد تحصیلی، متخصصان استعدادیابی، روانشناسان استعدادیابی، روش های استعدادیابی، استعدادیابی نوجوان، مقالات استعدادیابی، کاریابی، سرمایه گذاری شغلی، کارآفرینی، دکتر متخصص ام. اس، درمان ام. اس، توانبخشی بیماران ms، مرکز تخصصی پرستار در منزل، خدمات پرستاری در منزل، پرستار خوب، تزریق دارو در منزل، اعزام پرستار، پزشک برای منزل، هوم ویزیت، پزشک در منزل، تیم درمان در منزل، شرکت پرستاری، سرم در منزل، آمپول در منزل، خدمات درمانی در منزل، تهیه دارو های خاص، تامین دارو، مراقبت از بیمار در منزل، مراقت از سالمندان، مراقبت از سالمند در منزل، مراقبین پرستاری در بیمارستان، همراه بیمار در بیمارستان، هوم ویزیت اوتیسم، کار در منزل برای اوتیسم، روانشناس در منزل برای اوتیسم، روانشناس اوتیسم، مرکز درمان اوتیسم، مربی اوتیسم، درمانگر در منزل، پرستار اوتیسم،

معرفی بهترین دکتر روانشناس کودک و نوجوان در شرق تهران:

هایپر کلینیک روانشناسی کودک، نوجوان و خانواده منشور سلامت مهر؛ با بیش از 15 سال سابقه فعالیت تخصصی در زمینه کودک و نوجوان، همچنین تجهیزات تخصصی به روز و اتاق بازی درمانی، اتاق موسیقی درمانی، اتاق کار درمانی، اتاق نویز درمانی، اتاق ماساژ درمانی، اتاق هنر درمانی، اتاق قصه درمانی، اتاق نمایش درمانی، تجهیزات نوروفیدبک، بیوفیدبک، حرکت درمانی و آب درمانی، همچنین مجهز به نقشه برداری مغز، می تواند با متخصصان برجسته خود، یکی از بهترین معرفی های تخصصی برای هر مراجع با نیاز های حوزه کودک و نوجوان باشد.